Gezellig

‘We houden het graag gezellig’. Dat is een uitdrukking die je nogal eens hoort. Daarmee wordt dan bedoeld dat er dingen bij voorkeur niet uitgesproken worden, dat iemand niet aangesproken wordt op zijn/haar gedrag, dat een felle woordenstrijd niet op prijs gesteld wordt. Er is dan een cultuur ontstaan gericht op het voorkomen van ruzie. Maar hoe gezellig is het nou echt in zo’n omgeving, bedrijf of team?

Onderhuids speelt er dan van alles. Door het wegpoetsen van conflicten onder het mom van ‘gezelligheid’ gaat er van alles sudderen, gaat ergernis groeien. Hier wordt niet onderkend dat conflicten soms hartstikke nuttig zijn en verhelderend kunnen werken.

Hoe zit dat bij u? In uw team? Durft u de discussie aan te gaan? Staat u open voor het belang en de argumenten van de ander? Bent u bereid te onderzoeken hoe u het samen eens kunt worden over de verdere samenwerking? Met andere woorden, bent u conflictvaardig?
Het gaat hier om open communicatie, elkaar bevragen in plaats van beoordelen, en bij de kern (de gezamenlijke doelen) blijven. Conflicten benoemen en uitspreken, ruimt op, zuivert de lucht. Uit een conflict kan soms iets heel goeds voortkomen. Dat onderkennen is stap één op weg naar oprechte gezelligheid.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *