Stappen zetten

Bij een conflict ben je geneigd naar de ander te wijzen. Die doet immers iets wat niet goed is, wat je niet zint. Als hij/zij nou zich nou maar eens verbeterde, zich aanpaste, dan was er niets aan de hand. Aan jou ligt het niet. En zo kun je blijven hopen op veranderingen bij de ander. Verspilde energie. Er verbetert niets totdat jij (of de ander) een stapje zet op weg naar een oplossing. Als je de tijd neemt om samen eens te gaan zitten en dingen uit te spreken, pas dan verandert er iets. Tenminste, als je elkaar vertelt van welk gedrag je last hebt en waarom. En als je echt luistert naar elkaar. Bij het voorkomen of aanpakken van conflicten spelen drie dingen een rol: 1) je eigen gedrag en valkuilen kennen, 2) nieuwsgierig zijn naar de ander, en 3) respectvol feedback geven, en ontvangen.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *